Rejestracja

Please leave these two fields as-is:
UWAGA: Prosimy o rozwiązanie prostego równania matematycznego!
zamknij

Zaloguj się

Zapomniałeś hasła?

Jeżeli nie pamiętasz swojego hasła, wyślemy Ci nowe - wystarczy skorzystać ze specjalnego formularza
Przypomnij mi hasło

Zarejestruj się
Napisano: 28 lutego 2014

Liczba komentarzy: 0
„Promosaurus” nie dla dinozaurów

Od pewnego czasu ze strony www CITRU pobrać można całkowicie za darmo publikację
o intrygującym tytule „Promosaurus” (http://www.cittru.uj.edu.pl/promosaurus).


Co prawda, Promosaurus kojarzy się trochę z dinozaurami, nie jest to jednak tekst dla konserwatystów, a raczej dla miłośników nowych środków komunikacji międzyludzkiej. Już pierwsze akapity poradnika tłumaczą zaintrygowanemu czytelnikowi, skąd ten „zoologiczny” tytuł. Otóż autorzy widzą w pasjonatach nauki opuszczających bezpieczną i znajomą przestrzeń laboratoriów i bibliotek, aby wkroczyć odważnie w nieznane dla nich rejony popkultury, całkiem nowy gatunek uczonego. A droga, którą musi przebyć taki odważny naukowiec, kojarzy się autorom z wyjściem kręgowców z wody na stały ląd.

Ach, porzucić profesjonalny hermetyczny język oraz schematyczną konstrukcję naukowych publikacji i mówić o swojej pracy w sposób zrozumiały dla szerokiego kręgu zaciekawionych nauką odbiorców – marzy o tym niejeden asystent, adiunkt i profesor. Ale kto próbował wkroczyć na ten grząski grunt wie, że promocja nauki nie jest wcale prosta. Spieszymy donieść, że publikacja CITRU zawiera dla obecnych i przyszłych popularyzatorów wiele cennych wskazówek.

Nie jest to podręcznik zawierający systematyczny wykład o metodach upowszechniania nauki ani zbiór instrukcji „know-how”. Znajdziemy w nim, co prawda – np. w tekście Edyty Giżyckej – garść profesjonalnych terminów i wprowadzenie do metod wykorzystania marketingu dla upowszechniania wyników badań, a wykład Piotra Żabickiego zawiera socjologiczne rozważania nad zależnościami między nauką a popkulturą. Najciekawsze jednak wydają się eseje (czytać je możemy w dowolnej kolejności i niezależnie od siebie), w których autorzy dzielą się z nami przemyśleniami i emocjami związanymi z ich doświadczeniem w promowaniu tych dziedzin nauki, które sami uprawiają. I tak, jak pisać teksty popularnonaukowe dowiemy się od autorek piszących do „Projektora Jagiellońskiego”, a jak i po co naukowiec ma pisać bloga – odpowiada doświadczony i popularny bloger, Emanuel Kulczycki. Nie ma sensu w tej krótkiej recenzji streszczać wszystkich „promosaurusowych” tekstów, ale warto zwrócić uwagę na artykuł o promowaniu matematyki autorstwa Krzysztofa Ciesielskiego. Zawiera on nie tylko śmieszne anegdoty, ale też wiele celnych, genialnych w swej prostocie, rad – (na przykład tą, że „o tematyce, o której się mówi, należy wiedzieć znacznie więcej, niż się powie, ale też absolutnie nie próbować mówić wszystkiego, co się wie.”). Będą one zapewne równie przydatne dla przedstawicieli dziedzin wiedzy innych niż „królowa nauk”.

Poza ciekawymi artykułami dodatkową zaletą publikacji CITRU jest przejrzysty układ graficzny, interaktywność (tekst można ściągać w postaci PDF, albo też czytać w formacie ePUB) zgromadzenie w jednym miejscu odnośników do wielu stron internetowych ważnych dla naukowców-popularyzatorów, takich jak serwisy naukowe, blogi uczonych i angielskojęzyczne poradniki podobne do „Promosaurusa”.

Wiedza o fizjologii żywych organizmów, mechanizmach dziedziczenia, podstawach molekularnych chorób jest bardzo rozległa, a techniki, które stosuje się na co dzień w laboratoriach wydają się niewtajemniczonym bardzo skomplikowane. Nie tylko lekarze pacjentom, ale też diagności czy biologowie medykom, powinni czasem tłumaczyć, co właściwie dzieje się przy laboratoryjnym stole, jakie reakcje zachodzą w probówkach i jaki wynik uzyskać można z wykorzystaniem skomplikowanych analitycznych urządzeń. Sądzimy, że poza naukowcami, również profesjonaliści z zawodów biomedycznych mogą poświęcić „Promosaurusowi” chwilę uwagi, z korzyścią dla opanowania tak potrzebnej w codziennej pracy sztuki komunikacji.

Małgorzata Pierzchalska

Promosaurus
image_pdfimage_print
Podziel się ze znajomymi
Skocz do formularza

Komentarze 0

Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu, napisz coś!
  1. Dodaj komentarz
    (wymagany)
    (wymagany)
    (wymagany)

    Pola oznaczone znaczkiem W są obowiązkowe. Musisz wypełnić wszystkie pola wymagane, aby dodać komentarz.
    Twój adres email, który podasz nie zostanie opublikowany z Twoim komentarzem.

    W treści komentarza dozwolone są tagi XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

do góry