Rejestracja

Please leave these two fields as-is:
UWAGA: Prosimy o rozwiązanie prostego równania matematycznego!
zamknij

Zaloguj się

Zapomniałeś hasła?

Jeżeli nie pamiętasz swojego hasła, wyślemy Ci nowe - wystarczy skorzystać ze specjalnego formularza
Przypomnij mi hasło

Zarejestruj się
Napisano: 18 października 2010

Liczba komentarzy: 0
CITTRU: w stronę nowoczesnej nauki

Co to jest CITTRU i jaka jest jego rola we wspieraniu badaczy? Przedstawiamy artykuł przesłany nam przez CITTRU . Przeczytacie w nim jak możecie skorzystać z oferty CITTRU i jakie plany ma ta instytucja na nowy Rok Akademicki 2010/2011.


Tworząc w 2003 roku CITTRU (Centrum Innowacji, Transferu Technologii i Rozwoju Uniwersytetu) ówczesny Rektor UJ prof. Franciszek Ziejka widział w nim instytucję, której zadaniem będzie oferowanie biznesowi wynalazków powstałych na uczelni. Proces ten miał być wspomagany funduszami pozyskanymi ze źródeł europejskich. Szybko okazało się jednak, że takie określenie roli CITTRU jest niewystarczające. Potrzeba było bardziej rozbudowanych działań i projektów związanych m.in. z ochroną własności intelektualnej, identyfikowaniem i analizą komercyjną odkryć dokonywanych na UJ, tworzeniem zrębów przedsiębiorczości akademickiej, promowaniem uniwersyteckich innowacji na zewnątrz i pro-biznesowej świadomości wśród naukowców.

 

 

Różnorodność

W ten sposób CITTRU stale się rozbudowywało, przejmując nowe zadania. W ciągu 7  lat swego istnienia stało nie tylko jednostką transferującą technologie,  ale wielowymiarowym centrum rozwoju nowoczesnej nauki. Na Czapskich 4 (siedziba CITTRU) przychodzą zarówno osoby poszukujące informacji dotyczących finansowania badań, ale i naukowcy zainteresowani założeniem spółki lub uczestnicy szkoleń z zakresu promocji nauki lub prawnej ochrony innowacji. Bywają też w CITTRU dziennikarze – bowiem staramy się aktywnie informować o uniwersyteckich odkryciach, młodzi twórcy zgłaszający swe prace na nasze konkursy lub  przedstawiciele innych centrów transferu technologii podpatrujący jak na UJ wspomaga się rozwój nauki. W tej różnorodności leży siła, sprawiająca, że osoby związane z Uniwersytetem i pragnące go (ale też siebie) rozwijać znajdą w CITTRU wyczerpującą informację i wsparcie planów.


Wydarzenia i codzienność

Jak wspomniana różnorodność, bycie centrum rozwoju nauki wygląda w praktyce? Wystarczy przyjrzeć się naszym działaniom realizowanym w ostatnim roku akademickim. Na początku czerwca 2009 CITTRU promowało ofertę technologiczną UJ w trakcie BioForum

równocześnie odbywał się ostatni etap konkursu na biznesplan dla przedsiębiorczych studentów i absolwentów (dotację otrzymało 14 firm). Latem pracowaliśmy nad nowymi przedsięwzięciami m.in. nad  projektem NOWUM, którego celem jest promocją nauki i popularyzacja wiedzy. Pół roku później okazało się, że projekt ten jako jeden z najlepszych w Polsce otrzymał dofinansowanie z puli funduszy strukturalnych. Wczesną jesienią 2009 roku zamieszczony został na stronie CITTRU nowy Katalog Innowacji gromadzący odkrycia naukowców z UJ, chronione prawnie i gotowe do zaoferowania biznesowi. W październiku 2009 roku dzięki naszej aktywności około 300 osób miało okazję wysłuchać prezentacji Tada Witkowicza – pierwszego Polaka, który wprowadził swoją firmę na giełdę nowych technologii NASDAQ.


Jeśli ktoś nie było zainteresowany barwnymi opowieściami Witkowicza, mógł wziąć udział w seminariach pod hasłem „Rozwój kariery naukowej: stypendia, badania, projekty”.  Z końcem poprzedniego roku przedstawiciele CITTRU i naukowcy UJ przywieźli dwa złote i jeden srebrny medal z targów wynalazczości Brussels Innova. Wybraliśmy też najlepsze plakaty w konkursie „Nauka ó Biznes”. Stały się one doskonałym tłem organizowanego zimą 2010 spotkania z Wiktorem Niedzickim – dziennikarzem promującym naukę. Być może jego maksyma, że nauka jest takim samym towarem jak proszek do prania jest zbyt skrajna. Nie mniej z pewnością wzbudza zainteresowanie nową rolą naukowca, który swe dokonania musi umiejętnie prezentować na zewnątrz (i nie chodzi wyłącznie o dotarcie do środowiska branżowego). Zainteresowanie to potwierdziło się w trakcie prowadzonych przez Niedzickiego szkoleń pod halsem „Lato z promocją nauki”. Mimo, że upalny lipiec raczej zachęcał do wczasów nad morzem nie narzekaliśmy na frekwencję.

Cofnijmy się do zimy tego roku. W lutym blog  CITTRU (Nauka – Innowacje – Marketing – Biznes) debiutuje na portalu Facebook, a nasz drukowany biuletyn zwiększa swój nakład. Od jesieni 2010 będzie jeszcze obszerniejszy i mamy nadzieję, że ciekawy i inspirujący. Wiosną debiutuje kolejne dzieło CITTRU – projekt płatnych staży dla naukowców w firmach, doskonała szansa na zdobycie doświadczeń i nawiązanie kontaktów. Początek lata zaś zastał nas na gali wręczania nagród Polski Produkt Przyszłości. Miło nam poinformować, że takie miano otrzymała – opracowana na UJ (przez zespół pod kierunkiem prof. Joanny Berety) – Terapia antynowotworowa bazująca na modyfikowanych bakteriach Salomonella.


A przecież te wydarzenia to tylko wycinek codziennej pracy CITTRU. Dzięki zaangażowaniu pracowników CITTRU udało się między innymi pozyskać ponad 450 mln złotych dla 64 projektów z UJ (fundusze strukturalne UE, okres 01.2009-08.2010) oraz zgłosić do ochrony patentowej 45 wynalazków z UJ (01.2009-08.2010), co stanowi kilkaset procent więcej niż np. 4-5 lata temu.

Perskpektywy

Co dalej? Nasze plany na najbliższą przyszłość można zaliczyć do kategorii określanych przez słowa „Więcej” i „Intensywniej”. Od jesieni 2010 chcemy jeszcze mocnej zaangażować się w proces promocji nauki – oferując naukowcom stałe szkolenia z  zakresu autoprezentacji, kontaktów z mediami, wykorzystania Internetu, ale i sami zbierając najciekawsze projekty naukowe z UJ i promując je na zewnątrz. Naszą ideą jest doprowadzenie do sytuacji, kiedy naukę na UJ będzie śmiało można nazwać nowoczesną, lokując ją w powszechnym na świecie trendzie Nauki 2.0. Promując uniwersyteckie odkrycia, chcemy tez popularyzować wiedzę – stąd wciąż rozwijająca się współpraca z Uniwersytetem Dzieci, współorganizacja Nocy Naukowców oraz plany powołania kawiarni naukowej.  Od stycznia 2011 uruchamiamy projekt „System Naczyń Połączonych”, który ma za zadanie „łączyć” naukowe osiągnięcia z biznesowymi możliwościami. Będzie to cykl specjalistycznych szkoleń, które finalnie doprowadzą do stworzenia biznesplanów, mających szanse uzyskania dotacji na założenia firmy. Jeszcze intensywniej będziemy oferować uniwersyteckie innowacje na targach i konferencjach (w 2010 byliśmy obecni na  11 takich imprezach w Europie i Stanach Zjednoczonych).

Biznes, promocja nauki, innowacje, marketing, Nauka 2.0., fundusze – to słowa kluczowe opisujące ramy nowoczesnej nauki. To także słowa, którymi chcemy opisywać nasze działania.

Więcej informacji:

www.cittru.uj.edu.pl

www.facebook.com/nimb.cittru

image_pdfimage_print
Podziel się ze znajomymi
Skocz do formularza

Komentarze 0

Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu, napisz coś!
  1. Dodaj komentarz
    (wymagany)
    (wymagany)
    (wymagany)

    Pola oznaczone znaczkiem W są obowiązkowe. Musisz wypełnić wszystkie pola wymagane, aby dodać komentarz.
    Twój adres email, który podasz nie zostanie opublikowany z Twoim komentarzem.

    W treści komentarza dozwolone są tagi XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

do góry