Rejestracja

Please leave these two fields as-is:
UWAGA: Prosimy o rozwiązanie prostego równania matematycznego!
zamknij

Zaloguj się

Zapomniałeś hasła?

Jeżeli nie pamiętasz swojego hasła, wyślemy Ci nowe - wystarczy skorzystać ze specjalnego formularza
Przypomnij mi hasło

Zarejestruj się
Napisano: 15 września 2011

Liczba komentarzy: 0
Jak smakuje twoja ulubiona piosenka?

Czy to możliwe, żeby dało się dosłownie zasmakować muzyki? Naukowcy i niektórzy muzycy są przekonani, że tak. Znane są im bowiem dowody na silny związek między percepcją smaku i dźwięku. Opracowali także algorytm, dzięki któremu można „skosztować” swojej ulubionej piosenki! Co powiecie na słoną wersję Wish you were here? Albo kwaśny Smak słów?

Badania, które ukazały się z początkiem sierpnia wskazują na to, że dźwięk ma niebagatelny wpływ na nasze doznania smakowe. Okazuje się, ze to, co słyszymy, warunkuje, jakie produkty i potrawy wybieramy, jak duży mamy apetyt, czy odczuwamy przyjemność z jedzenia, a nawet na to, jak postrzegamy aromat wina czy piwa. W ludzkich umysłach istnieje wiele związków pomiędzy różnymi aspektami postrzegania zmysłowego, np. kolory i temperatura (mówimy, że niebieski jest zimny, a czerwony gorący), czas i przestrzeń (często przeszłości przypisujemy pozostawanie „za nami”, a przyszłość widzimy „przed sobą”).

Zdolność, która polega na tym, że doświadczanie wrażenia zmysłowego pociąga za sobą doświadczenia charakterystyczne dla pozostałych zmysłów, nazywana jest synestezją. Dzieje się tak dlatego, że w tym niesamowitym procesie neurologicznym aktywacja jednej drogi percepcji zmysłowej prowadzi do automatycznego uruchomienia innej. Do tej pory wyróżniono ponad 60 rodzajów synestezji, ale tylko niektóre z nich zbadano.

Grupa naukowców, składająca się z fizyka Mariano Sigmana, muzyka Bruno Mesza oraz matematyka Marcosa Trevisana, postanowiła przyjrzeć się bliżej relacjom zachodzącym pomiędzy smakiem, semantyką (znaczeniem słów) i percepcją zmysłową. W pierwszej fazie badali hermetyczną domenę postrzegania semantycznego, czyli, ujmując rzecz inaczej, „smak słów”.

Odkryliśmy, że smak słów aktywuje obszary odpowiedzialne również za postrzeganie muzyki — komentuje Mariano Sigman. Według obserwacji badaczy gorzkiemu smakowi można przyporządkować brzmienie głębokie, miękkie, spokojne, legato (przejście pomiędzy dźwiękami jest płynne), słony brzmi staccato (kolejne dźwięki są wyraźnie oddzielone), kwaśny natomiast jest przenikliwy, dysonansowy (sprzeczny) i szybki, a słodki konsonansowy (zgodny), wolny i delikatny. Na stronie MolecularRecpies.com można się samemu o tym przekonać, słuchając Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir Debussy’ego.

Grupa pracuje obecnie nad performance’em Symfonia muzyki i smaku, który odbędzie się pod koniec 2011 roku w Buenos Aires, dzięki wsparciu argentyńskiego szefa kuchni molekularnej Alejandro Digilio. Przed wejściem do sali, w której odbędzie się spektakl, każdy widz otrzyma tacę z kanapkami. Zostaną przygotowane w taki sposób, by ich smak był częściowo zamaskowany, a zatem niewyczuwalny. Następnie zebrani usłyszą kilka krótkich utworów fortepianowych, skomponowanych zgodnie z algorytmem pozwalającym „przetłumaczyć” smak na dźwięk. Utwory muzyczne mają być ściśle dopasowane do konkretnych kanapeczek.

To będzie koncert dwóch „głosów” — jednym z nich jest dźwięk,  drugim smak, oba będą współbrzmieć lub tworzyć kakofonię w różnych momentach wydarzenia — dopowiada Sigman. Spektakl jest bowiem skonstruowany tak, by móc doświadczyć zgodności i sprzeczności tonów oraz smaków.

Koncert, w którym zagrają muzyka i smak dostarczy nowych informacji dotyczących synestezji, stanowiąc jednak jedynie zwiastun przyszłych odkryć w tej materii. A już dziś fani MolecularRecipes.com na Facebooku mogą sami rozsmakować się w swoich ulubionych kawałkach (instrukcja jest dostępna na tej stronie). Aż chce się zaśpiewać: „Mów do mnie tak, bo lubię słów twoich smak”.

Martyna Franczuk

Jednoczesna percepcja muzyki i smaku może być klasyfikowana jako synestezja
image_pdfimage_print
Podziel się ze znajomymi
Skocz do formularza

Komentarze 0

Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu, napisz coś!
  1. Dodaj komentarz
    (wymagany)
    (wymagany)
    (wymagany)

    Pola oznaczone znaczkiem W są obowiązkowe. Musisz wypełnić wszystkie pola wymagane, aby dodać komentarz.
    Twój adres email, który podasz nie zostanie opublikowany z Twoim komentarzem.

    W treści komentarza dozwolone są tagi XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

do góry